29 June 2009

Setenang Petang di Tasik

Kadang kala seronok pula bila lihat mentari melabuhkan di waktu petang ditepian tasik. Keadaan ini memang menenangkan buat seketika. Terfikir dan bermuhasabah diri melihat dairi perjalanan selama 2 bulan ini. Banyak yang dilalui, pelbagai dugaan dan cabaran.


Melihat pada wajah mungkin tidak mengambarkan apa yang tersirat. Tapi ada yang mengetahuinya. Terkelu lidah pabila ada yang bertanya. 'Kenapa akak tengok macam lain....'. Terkelu lidah lantaran menjawab 'Lain tang mana...' Terima kasih kepada yang prihatin ini.


'Akak doakan..........'. Terima kasih sekali lagi. Apa pun cabaran yang bakal ditempuhi, kita haruslah bersabar. Jika dipuji itu satu hadiah, jika dihina itu menjadi satu cabaran, jika sedih itu mendewasakan kita, jika terguris hati dan perasaan itu akan mematangkan kita. Sebagai khalifah, kita akan mensyukuri setiap detik dan setiap saat masa, tenaga yang dikurnai Allah.

Hari ini dimaklum perkara A. Esok rupanya perkara A itu adalah was-was dan diragui. Semua itu satu dugaan. Insyallah jika anda menghadapinya, hadapinya dengan tabah. Kuatkan semangat dan keazaman. Perbaikilah mana yang kurang. Tak semua sempurna, tak semua dapat dipenuhi, tak semua yang dikatakan akan terlaksana, tak semua yang diimpikan akan tercapai.
Walau apa pun yang berlaku, esok adalah berbeza. Sesuatu yang berlainan pasti berlaku. Yang lepas menjadi catatan sejarah.

No comments: