02 September 2008

16 September...? dari Utusan Online

CUEPACS tidak setuju

KUALA LUMPUR 1 Sept. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tidak bersetuju dengan cadangan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya lima negeri yang dikuasai pembangkang menjadikan 16 September sebagai cuti umum kerana ia akan menjejaskan produktiviti kerja di negara ini.

Presidennya, Omar Osman berkata, sekiranya tarikh tersebut diumumkan sebagai cuti umum, ia akan menyulitkan para pelanggan di negeri terbabit yang hendak berurusan dengan kerajaan Persekutuan.

''Cuti umum yang diberikan oleh kerajaan Persekutuan dan negeri dalam setahun sebenarnya sudah mencukupi dan ini belum lagi termasuk cuti hujung minggu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Omar berkata, cuti umum tidak boleh diisytiharkan sesuka hati tanpa membuat kajian dan memberi penjelasan kepada institusi-institusi yang terlibat seperti majikan dan kesatuan pekerja.

''Jika PKR benar-benar berhasrat untuk mengumumkan 16 September sebagai cuti umum, mereka seharusnya menggunakan saluran yang lebih adil iaitu membawa dan membentangkan usul berkenaan di Parlimen untuk dibahaskan," ujar beliau.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan berkata, tindakan mengumumkan 16 September sebagai cuti umum di lima negeri terlibat akan menjejaskan produktiviti dan daya saing pekerja Malaysia di peringkat antarabangsa.

''Selain itu, syarikat-syarikat di negeri terlibat mungkin akan berhadapan dengan masalah kos operasi yang menjadi tidak menentu sehingga menjejaskan keyakinan para pelabur tempatan dan luar negara untuk membuat pelaburan di sini," jelasnya.

Shamsuddin berkata, majikan swasta tidak semestinya perlu mematuhi perundangan kerajaan negeri berhubung cuti umum melainkan kedua-dua pihak mempunyai perjanjian bersama supaya suatu tarikh tertentu diiktiraf sebagai cuti umum.

''Trend pengumuman cuti umum harus dielakkan manakala pihak pembangkang pula jangan terlalu ghairah untuk mengumumkannya tanpa mengenal pasti rasional cuti umum yang diberi tersebut," katanya.

Menurutnya, cuti umum yang sedia ada dalam setahun adalah lebih daripada mencukupi kerana hari bekerja untuk para pekerja di negara ini hanya sekitar 150 hari setelah cuti umum, cuti tahunan, cuti rehat dan cuti sakit diambil kira.

------------------------------------------------------------------------------------

Anwar cadang 16 Sept. cuti umum

BUTTERWORTH 1 Sept. - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan supaya pimpinan pembangkang di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang mengisytiharkan 16 September ini sebagai cuti umum.

Beliau berkata, cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah, sama seperti 31 Ogos.

''Kita mahu membuktikan kepada rakyat bahawa pakatan pembangkang tidak mahu menipu sejarah. Tarikh (16 September) ini merupakan hari yang amat bersejarah.

''Jadi, kita harap lima negeri yang kita kuasai sekarang boleh diberi cuti umum pada 16 September ini,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis kesyukuran sempena kemenangannya dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh di tapak Ekspo Seberang Jaya di sini malam tadi.

Turut hadir ialah Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Pesuruhjaya Pas negeri, Saleh Man.

Kit Siang yang turut berucap pada majlis itu mencadangkan perkara yang sama.

Anwar sebelum ini menyatakan keyakinan bahawa sekurang-kurangnya 30 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) khususnya dari Sabah dan Sarawak akan menyertai pembangkang 16 September ini bagi membolehkan pembangkang menubuhkan kerajaan baru.

Sementara itu, dalam ucapannya juga, Anwar berjanji untuk melepaskan semua tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri jika pakatan pembangkang berjaya mendirikan kerajaan.

''Pada masa yang sama, janji kita (pembangkang) untuk menurunkan harga minyak kepada RM2 (seliter) akan tetap kita tunaikan," katanya.

Beliau menambah, Bajet 2009 yang diumumkan kerajaan baru-baru ini adalah bertujuan untuk mengabui mata rakyat termasuk memberi 'gula-gula' kepada penduduk Sabah dan Sarawak.

------------------------------------------------------------------------------------

Cuti 16 September tidak wajar dipolitikkan

Oleh Aizawati Ahmad

KUALA LUMPUR 1 Sept. - Pemberian cuti umum pada tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia iaitu 16 September tidak wajar dipolitikkan bagi tujuan untuk meraih undi rakyat.

Tokoh sejarah, Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim (gambar) berkata, rakyat Malaysia terlebih dahulu perlu difahamkan daripada segi faktor sejarah mengenai kewajaran cuti umum diberikan pada tarikh tersebut.

''Tarikh 16 September boleh diberi cuti umum tetapi rakyat Malaysia perlu diberi pemahaman mengapa tarikh itu dipilih.

''Mereka mesti dijelaskan agar tidak ada yang salah faham. Saya harap ia dilakukan bukan kerana hendak dapat undi,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan supaya pimpinan pembangkang di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang mengisytiharkan 16 September ini sebagai cuti umum.

Anwar berkata cuti umum itu wajar kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah, sama seperti 31 Ogos.

Menurut Kay Kim, 16 September 1963 merupakan hari pengisytiharan Malaysia dan juga hari kemerdekaan Sabah dan Sarawak daripada British.

Jelasnya, 31 Ogos 1957 pula merupakan tarikh tanah Melayu dibentuk menjadi negara bangsa.

''Pada tarikh itu, Raja-Raja Melayu telah bermurah hati menyerahkan Tanah Melayu kepada rakyat dan menjadikan negara ini sebagai sebuah negara Raja Berperlembagaan,'' ujarnya.

Namun begitu, beliau memberitahu, pada tarikh itu, Sabah dan Sarawak masih belum merdeka dengan Sarawak dijajah oleh Keluarga Brooke manakala Sabah pula diperintah oleh Kompeni Borneo Utara.

''Jika dilihat daripada segi sentimen sejarah, rakyat Sabah dan Sarawak tidak berpuas hati tarikh 31 Ogos sebagai hari sambutan kemerdekaan mereka kerana kedua-dua negeri itu hanya merdeka pada 16 September 1963,'' tegasnya.

Tambah beliau, 16 September wajar diisytiharkan sebagai cuti umum, namun ia perlu dijadikan sebagai finale kepada perayaan sambutan Hari Kemerdekaan negara.

Sementara itu, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad ketika dihubungi berkata, cadangan pemberian cuti umum pada 16 September tidak sesuai kerana negara ini sudah pun mempunyai cuti kemerdekaan iaitu pada 31 Ogos.

''Lagi pun negara ini sudah mempunyai terlalu banyak cuti umum, bagi saya memadai dengan cuti 31 Ogos,'' katanya.

Jelas beliau, pemberian cuti umum yang terlalu banyak tidak elok untuk produktiviti pekerja dan ia sudah memadai dengan cuti umum yang sedia ada.

No comments: