01 May 2010

Ekspo Dunia 2010 Bermula

wow...hebat !!!



SHANGHAI 30 April - Tokoh- tokoh kenamaan dan pemimpin dunia berhimpun di bandar raya ini hari ini untuk menyaksikan upcara perasmian Ekspo Dunia 2010 yang berlangsung dengan gilang-gemilang, malam ini.

Ekspo yang berlangsung selama enam bulan itu bertujuan memaparkan kehebatan Shanghai sebagai pusat perdagangan China, tetapi turut membawa kepada kawalan keselamatan ketat dan tindakan ke atas penentang politik.

Presiden China, Hu Jintao mendahului senarai para pemimpin dunia dan tokoh kenamaan lain yang menghadiri upacara pembukaan bagi acara terbesar di negara ini selepas Sukan Olimpik Beijing 2008.

Pemimpin lain yang hadir ialah Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy; Presiden Korea Selatan, Lee Myung-bak dan Presiden Suruhanjaya Eropah, Jose Manuel Barroso.

Ekspo tersebut dibuka kepada orang ramai mulai esok dan dijangka menarik 70 juta pengunjung ke pavilion-pavilion dari hampir 200 negara sebelum berakhir pada Oktober ini.

Media Hong Kong melaporkan, antara selebriti yang membuat persembahan termasuk pelakon Jackie Chan, pemain piano Lang Lang, bintang opera Andrea Bocelli dan aktres Halle Berry.

Kawalan keselamatan di bandar raya ini diperketatkan lagi hari ini. Tapak Ekspo yang terletak di tepi sungai ditutup kepada orang ramai, kecuali sebilangan kecil pekerja, wartawan, dan tokoh kenamaan sementara sebuah helikopter berlegar-legar di ruang udara.

Anggota polis ditempatkan di setiap sudut jalan di kawasan itu sementara pasukan keselamatan di hotel dan stesen kereta api bawah tanah menghendaki semua beg dan bungkusan melalui tapisan X-ray.

China membelanjakan sebanyak 28.6 bilion yuan (RM13.44 bilion) untuk menganjurkan Ekspo itu, dan berbilion-bilion yuan lagi untuk kerja menaikkan taraf bandar raya ini yang mempunyai 20 juta penduduk.

Bangunan dicat baru serta lebuh raya, landasan kereta api bawah tanah dan terminal lapangan terbang baru semuanya mengisytiharkan status baru China sebagai gergasi perindustrian yang moden dan semakin kaya. - AP

No comments: